JOHAN THEODORSSON

Drömmarnas port       

Ritningen till Drömmarnas port är hittad...

”Drömmarnas port” har varit försvunnen sedan urminnes tider. Nu har ritningen hittats och ni kan hjälpa till att bygga upp porten. Det sägs att den som går genom porten kan få sin högsta dröm att gå i uppfyllelse...


Det här är ett drama som finns i två versioner både för skolan (F-5) och förskolan (4-6 år).


Dramat leds av dramapedagogen och scenberättaren Johan Theodorsson. Läs mer om Johan.

Fakta


Datum

Enl överenskommelse


Max antal

Förskolan: En avdelning (ca 20)

Skolan: En klass


Ålder

Förskolan (4-6 år) och skolan (F-5)


Tid

Förskolan: 2 x 60 min

Skolan: En eller två heldagar


Plats

I klassrum eller liknande


Pris

Ring eller maila för en offert


Tfn

073-203 81 59


Mail

johan@fantasiformedlingen.se

073-203 81 59

johan@fantasiformedlingen.se


Medverkan i SVT

Före jag kommer till skolan får eleverna se en film där själva huvudproblemet introduceras. En spänning skapas och illusionen startar. Se filmen till vänster närjag var i Aspudden.


På förskolan/ skolan blir det massor av kreativa uppgifter och äventyr.


Efter jag varit där blir det en sista uppgift.


Läs mer om Drömmarnas port på min blogg.

Metoden är drama och jag jobbar med två moment som varvas, muntligt berättande och elvernas eget skapande.


Muntligt berättande. Jag bygger upp en fiktion och en spänning med muntliga berättelser som följer huvudproblemet med ”Drömmarnas port”. Samtidigt är varje berättelse en egen föreställning där eleverna får en kulturupplevelse.


Elevernas eget skapande. Eleverna får uppgifter som är kopplade till berättelserna och som syftar till huvudproblemet, att bygga upp ”Drömmarnas port”. Skapandet sker genom berättar- & dramaövningar, gestaltning och reflektions- & diskussionsövningar.


Målet med dramat är övningarna och att eleverna jobbar kreativt med sina drömmar. Med det muntliga berättandet vill jag presentera problem som attraherar åldersgruppen och föra fram nya, alternativa drömmar för både tjejer och killar.


Syftet. Kanske finns det drömmar hos eleverna som ingen har sett? Jag vill, genom dramat och valet av berättelser, att eleverna får starka känslomässiga upplevelser som de kopplar samman med temat - drömmar. Min pedagogiska tro är att eleverna genom att bli känslomässigt berörda får en insikt om att deras egna drömmar i livet är viktiga, att de kan påverka sina egna val. Syftet är att ge eleverna möjlighet att bearbeta och tänka kring både gamla och nya möjligheter.


I grund och botten handlar handlar projektet om frihet och rättvisa att få välja hur man själv vill vara och inte som andra tycker man ska vara, det är ett genusorienterat projekt.

HEM