FÖRESTÄLLNINGAR
8 - 25 juli
ons - lör | 12.00
FÖRESTÄLLNINGAR
8 - 25 juli
ons - lör | 12.00
PRIS
70 kr/ pers
BARNENS ÄVENTYR
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ann-Mari och Björn är syskon som bodde vid Bottarve under nödåret 1826. De hittar en brunn på gården som öppnar en port till en magisk värld med sagolika figurer – de gotländska sägnernas värld. Där finns den läskiga Maru som plågar människor och djur om natten. Eller den kärva men hjälpsamma Nissen. Människorna har slutat tro på sägnerna och därmed riskerar alla sagoväsen att försvinna för alltid. Därför får Ann-Mari och Björn i uppdrag av varelsen i brunnen att rädda den magiska världen från undergång. Det kan de endast göra genom att tro på figurerna - på riktigt. Att se, att höra eller att känna dem. De måste ge sig in i den magiska världen för att där lyckas känna skräcken från Havefrun en kall sommarmorgon eller för att hjälpa Di sma undar jordi att få tillbaka sitt trollbarn. Då och endast då kommer Bjäru, Bändårmen, Torspjäsku och alla andra sagoväsen att leva kvar och bestå fram till våra dagar.
Har Ann-Mari och Björn fantasi och kraft nog för att lyckas?
BOTTARVE
________________________________
Under äventyrets gång kommer Ann-Mari och Björn till många spännande platser. Det hela börjar vid Bottarve. Det är gården där de bor under denna sommar. Det är på Bottarve som Ann-Mari och Björn hittar brunnen en natt.
FILM Äventyret börjar
VALLMOÄNGEN
________________________________
På Vallmoängen är barnen ofta. Här känner de frid och ro. Ängen ligger bredvid Bottarve. Här leker de och har roligt och plockar blommar. Den underbara ängen är det ställe där de trivs som allra bäst.
SUNDRE KASTAL
________________________________
Inne i Sundre kastal sitter Ann-Mari och Björn när de överraskas av ”Det ogenomträngliga mörkret”. De är rädda, ensamma. Men de har varandra.
HUNDLAUSAR
________________________________
Heden Hundlausar ligger alldeles bredvid Bottarve. Där står det tre stycken väderkvarnar och det ligger en mystik över landskapet. Här avslutas äventyret när Björn gör ett hjältedåd och får hjälp från oväntat håll.
TOR OCH TORSPJÄSKU
________________________________
Åskan rullar över Bottarve - det är Tor som jagar Torspjäsku, ett troll som kan klä ut sig. Barnen måste hålla henne borta från gården annars lyckas inte uppdraget.
FILM Torspjäsku
VINDEN
________________________________
Ann-Mari och Björn får inte vara på vinden ovanpå Bottarves lada. De har aldrig fått veta varför. Men ävetyret kräver att de går upp på vinden och hittar något. Vad kommer att hända?
DRAKGODS
________________________________
När man ser guldstrimmor på himlen så kan det vara Drakgods. Det sägs att man kan få guldet om man säger de rätta orden i exakt rätt tid. Äventyret tar Ann-Mari och Björn till den gamla hamnen Snäckhus som ligger rakt västerut från Bottarve. Lyckas de fånga drakgodset?
DEN MAGISKA BRUNNEN
________________________________
Det lyser från brunnen, som guld. Den börjar skaka och natten blir ännu mörkare än förut och det hörs konstiga ljud. Brunnslocket välts åt sidan och ut ur brunnen kommer en märklig figur.
FILM Den magiska brunnen
VARELSEN MED DE SORGSNA ÖGONEN
________________________________
Ut ur brunnen kommer en sjuk och trött men enormt stor varelse. Den ber barnen om hjälp. De gotländska sägnerna håller på att försvinna och alla figurerna också. Den röda varelsen med de sorgsna ögonen har till och med glömt sitt namn. Och den behöver sitt namn för att leva. Hitta den enda som känner mitt namn, säger den. Det är havefrun. Annars försvinner jag och hela världen med gotländska sägner och alla dess väsen.