JOHAN THEODORSSON
JOHAN THEODORSSON
Drama i förskolan
•Målgruppen är pedagoger som vill lära sig använda berättarpedagogik.
•Målet är att deltagarna ska få en bank av dramaövningar som de använder för att komponera eget drama.
•Innehållet är dramaövningar, äventyrsdrama, en modell för dramalek och komposition av drama.
•Kursen är mestadels praktisk men vi kommer även att reflketera över vad man kan använda drama i förskolan till och hur vi kan koppla drama i förkolan till läroplanen.
DRAMA SOM PEDAGOGISK METOD
Lär dig använda dramaövningar och göra eget drama
Utbildningen Drama i förskolan ger dig kunskap om hur man använder drama som en pedagogisk metod i förskolan. Målet är att kunna skapa egna dramalekar utefter barnens och pedagogens visioner. Grunden i utbildningen är dramaövningar och hur man genom en modell komponerar drama så det passar olika åldrar. Vi tittar också på skillnaden mellan dramaövningar (innehållet) och dramatekniker (pedagogens agerande).
Utbildningen leds av dramapedagogen och muntlige berättaren Johan Theodorsson. Läs mer om Johan.
Vad är drama i förskolan?
Steg 1
Dramaövningar
Vi börjar med att alla får lära sig en bank av olika dramaövningar - igångsättningslekar, avslappnings-, kreativitets- och enklare improvisationsövningar.
Dramalek i förskolan - en modell
Dramaövningarna får ni sätta in i en modell som beskriver dramats struktur. Modellen hjälper oss när vill vill göra egna dramalekar.
Äventyrsdrama
Dagen avslutas med att vi går igenom en oerhört spännande form av drama, Äventyrsdrama. Ni får känna på hur man med drama undersöker något problem, tex avundsjuka eller ”leka tre”. Äventyret garanterar spänningen trots det allvarliga i det man vill undersöka.
Att väva in visioner
Steg 2
Visoner - tex genus och EQ
Nu är målet att jobba med drama för att förändra. Då behöver vi visioner. Det finns två vägar att gå, antingen hakar ni på vad barnen vill jobba med för stunden eller så har ni egna visioner.
Dramatekniker
En dramaövning är en lek som man oftast kan göra utan att sätta in den i ett dramatiskt sammanhang. En dramateknik kräver en handling. Ni kommer att få öva tekniker som ”lärare i roll”, tjuvlyssna, rollbyte osv.
Att komponera ett drama
Till sist gäller det att använda sig av alla kunskaperna. I smågrupper kommer ni att göra ett eget drama med en vision och där ni använder er av dramatekniker. Då är ni redo att direkt börja jobba när utbildningen är över.
Fakta
Datum
Enl överenskommelse
Max antal
Workshop
• Max 12 eller 35 deltagare
Föreläsning
• Obegr. antal deltagare
Tid
Halvdag alt. en eller två heldagar
Plats
På din skola eller förskola
Pris
Ring eller maila för en offert
Tfn
073-203 81 59
Mail
”Kanon. En riktig glädjekick.”
”Vi har fått verktyg. Nu ger vi järnet.”
FANTASIFÖRMEDLINGEN
UTBILDNINGAR & FÖRESTÄLLNINGAR
Berättare & DramaPedagog
FRÅN BLOGGEN
NYHETSBREV
Lär dig mer om fantasi i förskolan.