JOHAN THEODORSSON
JOHAN THEODORSSON
Prinsessprovet
Prinsesspolisen är på väg
Prinsessprovet en lekfull workshop i jämställdhet för barn. Dramaformen är ett utmärkt sätt att belysa genus i förskolan.
Den fyrkantiga Prinsesspolisen har en konservativ syn på prinsessor. Prinsessor skall bara vara söta, tysta och bära krona, annars är det inga riktiga prinsessor. I denna fantasifulla workshop blir barnens uppdrag att hitta argument som övertygar Prinsesspolisen om att prinsessor kan vara precis som de vill. Målet är att bredda barnens uppfattning av vad de själva kan eller får göra genom att använda den metod där barnen är specialister - nämligen leken.
Hans jobb är att åka runt i världen och kontrollera alla prinsessor men nu har han stött på problem. Det går ett rykte som säger att prinsessor får vara och se ut hur som helst. Därför har han bjudit in en massa barn för att förvissa sig om att ryktena är falska.
Barnen har i grupper fått i uppgift att förbereda sin egen, unika prinsessa och denna får nu möta Prinsesspolisen i ett prinsessprov. Denna workshop för fyra till tioåringar slutar i ett dramaäventyr där barnen får använda all sin nyvunna kunskap för att klara prinsessprovet. Kan barnen övertyga Prinsesspolisen om att deras annorlunda prinsessor minsann också är riktiga kungligheter? Lyckas barnen med det får de ett hemligt, guldkantat brev med sig hem. Undrar vad som finns i det?
Det blir en fartfylld och tänkvärd workshop om genus i förskolan som uppkom i samarbete med Boulevardteatern. Den är inspirerad av deras uppsättning av boken Så gör Prinsessor.
Det här är ett drama som riktar sig till förskolan (4-6 år). Dramat leds av dramapedagogen och scenberättaren Johan Theodorsson. Läs mer om Johan.
Fakta
Datum
Enl överenskommelse
Max antal
Förskolan: En avdelning (ca 20)
Ålder
Förskolan (4-6 år)
Tid
Förskolan: 2 x 60 min
Plats
Lekrum eller större rum
Pris
Ring eller maila för en offert
Tfn
073-203 81 59
Mail
Mål och syften
Metoden är drama och jag jobbar med två moment som varvas, muntligt berättande och barnens eget skapande.
Muntligt berättande. Jag bygger upp en fiktion och en spänning med muntliga berättelser som följer huvudproblemet med Prinsesspolisen.
Elevernas eget skapande. Eleverna får uppgifter som är kopplade till Prinsesspolisens prov, hur HAN tycker att prinsessor ska vara. Skapandet sker genom berättar- & dramaövningar, gestaltning och reflektions- & diskussionsövningar.
Målet med dramat är övningarna och att barnen jobbar kreativt med att gå in i okända roller. Med det muntliga berättandet vill jag presentera problem som attraherar åldersgruppen och föra fram nya, alternativa roller för både tjejer och killar.
Syftet. Kanske vill du prova en klänning? Kanske vill du vara modig? Syftet är att ge eleverna möjlighet att agera i för dem ovanliga roller.
I grund och botten handlar handlar projektet om frihet och rättvisa att få välja hur man själv vill vara och inte som andra tycker.
FANTASIFÖRMEDLINGEN
UTBILDNINGAR & FÖRESTÄLLNINGAR
Berättare & DramaPedagog
FRÅN BLOGGEN
NYHETSBREV
Lär dig mer om fantasi i förskolan.