JOHAN THEODORSSON

Om mig - Johan Theodorsson       

Scenberättare och dramapedagog


Johan Theodorsson är scenberättare, dramapedagog och manusförfattare.


Johan gör professionella berättarföreställningar för barn, ungdomar och vuxna. Läs mer på www.musikteaterunna.se eller www.berattare.se.


Johan utbildar pedagogisk personal. Det är berättarkurser, drama i förskolan och användandet av berättande och drama som pedagogiska metoder. Läs mer under utbildning.


Hans expertområde är hur man knyter samman muntligt berättande, drama, fantasi och lek till en kreativ pedagogisk metod för förskolan och skolan.


Han är utbildad vid Kulturama i teater och har arbetat i olika scenkonstellationer i snart 20 år, bla i den kritikerrosade musik- och berättarföreställningen Maria Johansdotter i samarbete med musikern Anders Peev. Föreställningen har spelat över 150 gånger i Sverige och internationellt.


Johan driver företaget Fantasiförmedlingen.

Min metod

Vad har jag gjort?


Jag är född och uppvuxen i Varberg men flyttade ganska tidigt till Stockholm där jag bott sedan 1990. Jag läste spanska på folkhögskola och Stockholms universitet och samtidigt började jag spela teater på spanska för att lära mig språket ännu bättre. Det var så stimulerande att jag sökte mig till Studentteatern. Nu blev jag fast i teaterns våld och har aldrig ångrat mitt val.


Teater och dramapedagogik

Naturligt nog utbildade jag mig i teater, två års heltidsstudier som skådespelare på Kulturama och dessutom teatervetenskap på universitetet. Det blev också ett år på genusvetenskap innan jag och mina regi- och skådespelarkollegor från Kulturama prövade våra vingar med en egen teater och med mig som teaterchef. Det blev två händelsrika år innan vi fick ge upp då vi var för gröna i produktionsbiten, en otroligt nyttig lärdom. Nu började några år med anställningar som skådespelare, framförallt pedagogisk barnteater i Teater Scenkraft. Men 2005 vände jag blad igen, jag började en anställning som dramapedagog på fem förskolor i Huddinge. Jag pluggade dramapedagogik på både Stockholms universitet och Gävle högskola för att fylla på mina pedagogiska verktyg.


Muntligt berättande

Nu kom jag i kontakt med muntligt berättande som jag använde mig av dagligdags på förskolorna, ett enormt bra sätt att nå barn och elever. Till det muntliga berättandet la jag till dramapedagogiken och där hade jag grunden till den pedagogiska metod som jag jobbar med och föreläser om än idag. 2007 hade jag startat mitt företag, Fantasiförmedlingen, och när min anställning upphörde 2010 började jag jobba heltid med företaget.


Fantasiförmedlingen - scenberättande och berättarpedagogik

Nu började jag formera mitt företag och ganska snart upptäckte jag två spår som jag ville utveckla. För det första ville jag utveckla mitt muntliga berättande vilket medförde att jag engagerade mig i den svenska berättarrörelsen för att knyta kontakter och skapa vägar för mitt professionella scenberättande. Jag gjorde min första stora berättarföreställning 2009 på Gotland, Gotländska sägner för barn, och har nu flera föreställningar som jag spelar kontinuerligt på teatrar, på berättarfestivaler, på museum, i skolor och förskolor. Läs mer på www.berättare.se.


För det andra ville jag utveckla en berättarpedagogik som är enkel och lättanvänd. Hur kan även oerfarna berättare använda det muntliga berättandet i ett pedagogiskt syfte? Jag hade svaret i de erfarenheter jag fått under alla år jag jobbat med berättande och drama i förskolan och detta började jag dela med mig av genom föreläsningar och workshops. Jag har utbildat pedagoger på Uppsala universitet, i förskolor och skolor i hela landet och hållt ett oräkneligt antal föreläsningar på konferenser och utbildningsdagar.


Vad gör jag just nu?

Jag och muskern Anders Peev har turnerat landet runt med berättarteatern Maria Johansdotter och det arbetet fortsätter i höst. Jag planerar också för en ny berättarutbildning för nybörjare Lär dig berätta. Dessutom fortsätter arbetet med att förbättra utbildningen Varför ska vi berätta?, om berättande som pedagogisk metod.

 

”Alla blivande lärare

skulle ha nytta av detta”

Lärarstudent, Uppsala universitet

”Underbar inspiration”

Förskolelärare, Fagersta kommun

”Utvecklande och kreativt”

Lärare, Borlänge kommun

Utbildningarnas innehåll


Mina utbildningar handlar alltid på något sätt om hur man kan använda fantasin som ett pedagogiskt redskap - mina verktyg är sagor, drama och muntligt berättande. Hur kan de smälta samman och bli en enormt kraftfull och lärande lek? Frågor jag har med är:

- varför kreativitet är så viktigt?

- varför vi måste anlägga ett genusperspektiv?

- varför leken är livsnödvändig?

- varför språk är så viktigt för demokratin?

Hur jobbar jag?

HEM

073-203 81 59

johan@fantasiformedlingen.se


Medverkan i SVT