BÖRJA HÄR

____________________________________________________










Hej alla sagosugna barn! Vad kul att ni är här. Nu skall ni få göra ett riktigt underbart och magiskt äventyr. Det är lätt. Man behöver bara tre saker: En figur, en värld som figuren lever i och ett äventyr som figuren hamnar i. Det är bara att använda fantasin. Följ Ann-Mari och Björn så kommer era världar att bli fantastiska.  Hur börjar man? Jo, först så måste man bestämma vem som är huvudperson. En huvudperson är den eller de, om de är flera, som äventyret handlar om. T.ex. är Emil huvudperson i Emilböckerna, Lasse och Maja är huvudpersoner i LasseMajas detektivbyrå. I Gotländska sägner heter huvudpersonerna Ann-Mari och Björn. Läs om deras värld HÄR. Huvudpersonen är viktigast.


Skriv ner huvudpersonens namn och rita hur personen ser ut? Huvudpersonen kan också vara ett djur eller en påhittad figur.










1

SKAPA HUVUDPERSONEN

____________________________________________________










Nu skall ni beskriva vem huvudpersonen är. Alla personer är olika, ser olika ut. Här skall du använda fantasin för att beskriva just den person eller djur eller figur som du valt till ditt sagoäventyr. Ann-Mari är 10 år och Björn är 4 år. Ålder är ett sätt för oss att beskriva varandra. Ann-Mari har en väldig fantasi och Björn är envis. Egenskaper är ett annat sätt att beskriva personer på. En egenskap är ofta något speciellt hos en person, ofta något som personen är bra på. Ett tredje sätt är att bestämma vilka huvudpersonens familj och vänner är. Det finns många sätt som ni alla förstår men för att göra det enkelt skall vi hålla oss till tre sätt att beskriva våra figurer.


Beskriv huvudpersonen enligt följande:

  1. -Två ägodelar som din huvudperson tycker extra mycket om. En  ägodel är en sak.

  2. -En egenskap. Något som din figur är extra bra på.

  3. -En vän till din huvudperson.








2
Huvudperson
Två ägodelar
Vad är personen bra på?
En vän
?
Huvudperson
Namn
Rita din figur
?

SKAPA VÄRLDEN

____________________________________________________










Nu vet vi hur din huvudperson ser ut. Nu skall du bestämma hur den värld där personen lever ser ut. Vilka andra lever där - vi vet att huvudpersonens vän bor där -  men vilka mer? Ann-Mari och Björn kommer till en magisk värld, de gotländska sägnerna. Där finns konstiga figurer som Di sma undar jårdiBjäru eller Torspjäsku. Vilka platser finns i  din värld? Barnen i Gotländska sägner har sin Vallmoäng, deras favoritplats., de har Bottarve, gården där de bor. Eller Sunde kastal där Ann-Mari och Björn hamnar när det är så mörkt och de är jagade av Havefrun. I barnens värld finns ju också den magiska brunnen som startade hela äventyret. Och varelsen med de sorgsna ögonen. Använd din fantasi och kom på något speciellt som bara finns i din värld.


Beskriv din värld enligt följande:

  1. -Bestäm vad platsen heter där din huvudperson är - världens namn.

  2. -Rita en karta över världen.

  3. -Bestäm någon plats som är magisk i din värld.

  4. -Två figurer som lever i världen. En är hjälpsam. En är farlig.










3
Världen
Världens namn
En karta
En magisk plats
Två figurer. En hjälpsam. En Farlig.
?

Vad behövs?
Penna, papper och kritor. Tuschpennor går lika bra. Eller något annat.
Du behöver kunna läsa och skriva. Men det går lika bra att ta hjälp av någon.
Du måste ha fantasi. Och det vet jag att du har - fantastisk sådan!
Ha så roligt och lycka till med din sagovärld!!

SKAPA ÄVENTYRET

____________________________________________________













Nu har du kommit till den sista delen i skapandet av din sagovärld. Nu skall du ge din huvudperson ett äventyr. Det kan t.ex. vara ett uppdrag som Ann-Mari och Björn får av varelsen med de sorgsna ögonen. Deras uppdrag är att hitta varelsens namn, annars kommer den att dö. Ja, hela världen av gotländska sägner är ju på väg att dö om inte Ann-Mari och Björn ger sig ut på sitt farliga äventyr. Under uppdraget sker alltid något farligt. Kanske stöter man på något farligt väsen som barnen i götländska sägner. Eller så kanske faran finns i naturen. En kraftig storm kanske hindrar dig. Men i sagan måste huvudpersonen vidare mot uppdragets mål. Ibland får huvudpersonen hjälp när det är alltför svårt. Kanske en snäll figur kommer till undsättning. Kanske hjälper naturen. Eller, det häftigaste av allt, kanske hittar din huvudperson något hemligt, något magiskt. Något som hjälper din huvudperson att nå sitt mål.


Starten:

- Skapa en figur som behöver hjälp. Figuren ger din huvudperson ett uppdrag att hämta något.


Äventyret

  1. -Din huvudperson stöter på två stycken faror. Ett monster. En farlig plats.

  2. -Din huvudperson stöter på något i naturen som hjälper till.

  3. -Din huvudperson hittar något magiskt?


Slutet

- Lyckas huvudpersonen med uppdraget?













4
Äventyret
Uppdrag: att hämta något 
Äventyret: Två faror. Något som hjälper. Något hemligt.
Slutet: Lyckas din huvudperson!
?
Slutet
Nu är du klar. Fantastiskt och gratulerar. Lek i världen eller berätta för andra om din värld. Skapa nya och fyll på i din egen värld. Gör dockor och spela upp en teater!



Lycka till alla barn i sagornas värld!

Johan Theodorsson, Fantasiförmedlingen
Skapa din egen sagovärld
Detta är en sida för alla äventyrssugna barn. Använd äventyret som ett pedagogiskt redskap i förskolan och skolan. Följ anvisningarna och lägg till barnens fantasi så kommer de att skapa egna fantastiska sagovärldar. Modellen tillkom i samband med föreställningen Gotländska sägner för barn. Hur kan du använda sagor i den pedagogiska verksamheten på din förskola? Skriv upp dig på mitt nyhetsbrev så får du massor av tips.Gotlandska_sagner.htmlshapeimage_22_link_0

jämställdhetsagordrama

NYHETSBREV

Få tips om hur du använder fantasi, sagor och drama som ett pedagogiskt verktyg i förskolan.


   Anmäl dig nedan.